Mark Koster over geld dat NPO uitgeeft aan uitzendrechten WK: 'Dat vind ik ongekend'

Sport

2 juni 2026, 20:09

Link gekopieerd

Met het WK voetbal voor de deur groeit niet alleen de sportieve spanning, maar ook de discussie over de uitzendrechten. De NPO zendt het grootste deel van het toernooi uit, maar de kosten daarvan liggen onder een vergrootglas. 'Mag ik weten hoeveel de NPO hieraan uitgeeft?', vraagt mediaduider Mark Koster zich af. Zie bovenstaande video.

De mediaduider zet vraagtekens bij de miljoenen die de publieke omroep uitgeeft aan sportrechten. Volgens hem ontbreekt het aan transparantie over de exacte bedragen die met belastinggeld worden betaald. De kosten worden geschat op tientallen miljoenen euro's, maar details over de biedingen zijn niet openbaar. 'Ongekend', vindt hij.

Vraag om meer transparantie

Dat de NOS niet bekendmaakt hoeveel geld er wordt uitgegeven aan de rechten, vindt Koster arrogant. 'Zo van: wij bepalen zelf wel hoe we het doen.'

Het is een soort arrogantie

Mark Koster, mediaduider

Dat het veel is, daar is de mediaduider zeker van. 'De NOS betaalt natuurlijk altijd te veel.'