Sunita Biharie: ‘Het COA belde zelf vier hotels af om een deal te sluiten’

Politiek

2 juni 2026, 20:02

Link gekopieerd

Oud-wethouder Sunita Biharie in Apeldoorn uit haar zorgen over de komst van een noodopvang voor asielzoekers in een sociaal kwetsbare wijk. Volgens haar zorgt de opvang van 240 asielzoekers voor onrust onder bewoners, die zich overvallen voelen door de snelle besluitvorming. 'Deze buurt draagt al heel veel.' Zie bovenstaande video.

De noodopvang werd volgens Biharie gerealiseerd zonder uitgebreide inspraak van omwonenden. Daarbij wijst zij op bestaande uitdagingen in de wijk, zoals armoede en de aanwezigheid van andere kwetsbare groepen.

Als burger ben je rechteloos eigenlijk

Bram Moszkowicz

Bewoners maken zich zorgen over de gevolgen voor de leefbaarheid en sociale samenhang. 'Hier is vorig jaar nog iemand vermoord, dat doet iets met een wijk.'

Pleidooi voor meer inspraak

Biharie vindt dat gemeenten en het COA meer rekening moeten houden met de specifieke situatie van buurten waar opvanglocaties worden gevestigd. Volgens haar is betere communicatie en meer betrokkenheid van bewoners noodzakelijk om draagvlak te creëren en spanningen te voorkomen.

Als er normaal met deze wijk gesproken was, hadden ze misschien wel zelf aangeboden om 40 mensen op te vangen

Sunita Biharie, voormalig wethouder van Apeldoorn