Terug

'Passagiers zijn de dupe van onduidelijke handbagageregels'

Verkeer

21 mei 2025, 19:05

Link gekopieerd

Vakantiegangers ervaren steeds meer frustraties bij het vliegen, vooral door de onduidelijke regels rondom handbagage. Steeds vaker moeten reizigers extra betalen voor zaken die vroeger bij de ticketprijs waren inbegrepen, zoals het meenemen van een koffer of zelfs een drankje aan boord. Dit leidt niet alleen tot kofferchaos op luchthavens, maar ook tot onvrede onder passagiers.

De Nederlandse Consumentenbond heeft samen met organisaties uit vijftien andere Europese landen een klacht ingediend bij de Europese Commissie. Dit initiatief richt zich op luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair, EasyJet en Transavia, die vaak bekend staan om hun strenge handbagagebeleid. Recentelijk is er ook bezorgdheid over KLM, die overweegt om extra kosten te vragen voor handbagage en catering op Europese vluchten. Dit zou betekenen dat zelfs een traditionele luchtvaartmaatschappij zich aanpast aan het prijsvechtersmodel, wat veel reizigers als een teleurstelling ervaren.

De luchtvaartmaatschappijen willen een zo'n goedkoop mogelijke 'vanaf-prijs' presenteren.

Yteke de Jong, luchtvaartjournalist.

De regels voor handbagage variëren sterk tussen luchtvaartmaatschappijen. Wat de één als standaard beschouwt, kan voor de ander te klein zijn. Dit zorgt ervoor dat veel mensen niet goed weten wat ze wel of niet mee kunnen nemen zonder extra kosten. Bovendien is het frustrerend voor reizigers die hebben betaald voor handbagage, maar hun koffers alsnog in het ruim moeten worden geplaatst.

Deze ontwikkeling roept vragen op over de transparantie van de luchtvaartsector. Consumentenorganisaties pleiten voor duidelijke richtlijnen, zodat reizigers niet voor verrassingen komen te staan. Er is een groeiende behoefte aan een uniforme standaard voor handbagage, zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn wanneer ze een ticket boeken. De toekomst van het vliegen lijkt steeds meer een strijd tussen kosten en comfort te worden, en het is aan de Europese wetgevers om hierin duidelijkheid te scheppen.

Dit artikel door de redactie geschreven, deels met ondersteuning van AI.