
Politiek
Vandaag, 19:07
Landbouwminister Jaimi van Essen doet vrijdagmiddag eindelijk de plannen uit de doeken, waarmee Nederland van het stikstofslot gehaald moet worden. Politiek commentator Wouter de Winther zegt dat Rob Jetten en Van Essen met name willen uitstralen dat ze naast de boeren staan, in plaats van tegenover. Tweede Kamerlid Mona Keijzer heeft er weinig vertrouwen in. 'Dit gaat Nederland niet van het stikstofslot halen.' Zie bovenstaande video.
Er zou dus heel goed geluisterd zijn naar de boeren. Zij zouden zelfs de regie hebben. Een ommekeer wat betreft eerdere plannen, zou je zeggen. Gaan we dan ook geen protesten meer zien, zoals we die een aantal jaar terug zagen? 'Dat moeten we afwachten', aldus De Winther.
Mona Keijzer heeft er minder vertrouwen in. 'Dit gaat Nederland niet van het stikstofslot halen.' Volgens het Kamerlid blijft de politiek veel te veel in een modellenwerkelijkheid hangen.
Volgens voorzitter van Agractie Erik Luiten is het 'complete waanzin'. 'Er gaan heel veel slachtoffers gemaakt worden op deze manier.' De voorzitter geeft aan na te denken over hoe de club gaat laten zien dat zij het niet eens zijn met deze plannen.
Wouter de Winther zegt dat Den Haag wel bang is voor nieuwe boerenprotesten. Kamerlid Caroline van der Plas van de BBB geeft via X aan dat die angst niet ongegrond is. 'Zet de trekkers maar vast aan, wij lopen mee met de colonne.'