Parlementaire enquête naar coronacrisis van start

Politiek

29 mei 2026, 19:10

Link gekopieerd

De parlementaire enquête naar de coronacrisis is vandaag begonnen met de eerste openbare verhoren. Jaren na de lockdowns, avondklokken en andere ingrijpende maatregelen onderzoekt de commissie wat er goed en fout ging tijdens de pandemie en welke lessen daaruit kunnen worden getrokken.

Viroloog Ab Osterhaus, columnist Marianne Zwagerman en politiek commentator Thijs Broer blikken terug op de besluitvorming tijdens de crisis en de impact van de maatregelen op de samenleving.

De enquêtecommissie wil in totaal zo’n vijftig betrokkenen horen, onder wie oud-premier Mark Rutte en voormalig minister Hugo de Jonge.

Lessen voor toekomstige crises

Een belangrijk discussiepunt is de rol van het Outbreak Management Team (OMT) en de vraag in hoeverre het kabinet zich liet leiden door virologische adviezen. Critici vinden dat economische en maatschappelijke gevolgen soms onderbelicht bleven.

Met de enquête hoopt de Kamer niet alleen het verleden te evalueren, maar ook aanbevelingen te doen voor toekomstige gezondheidscrises.