Terug

Politiek
23 okt 2025, 18:46 - Update: 23 okt 2025, 19:50
De toekomst van de auto-industrie in Europa staat onder druk door een omstreden belasting op nieuwe brandstofauto's, die in 2035 van kracht moet worden. Diverse EU-lidstaten, waaronder Duitsland en Italië, willen deze belasting afschaffen. Hun bezorgdheid richt zich op de betaalbaarheid van tweedehandsauto's en de gevolgen voor hun eigen autobezit.
Mobiliteitsverslaggever Koen Nederhof wijst erop dat het belastinggeld een kans kan zijn om de auto-industrie te ondersteunen in de overgang naar elektrisch rijden. De huidige situatie lijkt echter op een vertragingstactiek, terwijl de Europese autobedrijven al achterlopen op concurrenten uit andere delen van de wereld, zoals China.
Koen Nederhof
De belasting kan oplopen tot tienduizend euro per nieuwe brandstofauto, wat de productie en verkoop van populaire modellen met verbrandingsmotoren in gevaar brengt. Dit leidt tot zorgen bij autodealers en consumenten. In de toekomst kunnen elektrische auto’s goedkoper zijn dan hun benzine-tegenhangers, maar de benodigde infrastructuur, zoals laadpalen, is nog niet voldoende ontwikkeld.
Koen Nederhof, mobiliteitsverslaggever
Er is een groeiende angst dat de politiek de auto van de mensen wil afpakken, vooral in stedelijke gebieden waar luchtvervuiling een probleem is. Het is cruciaal dat er een duidelijke strategie wordt ontwikkeld om de overgang naar elektrische voertuigen te stimuleren, zonder de huidige autobezitters te benadelen.
Dit artikel door de redactie geschreven, deels met ondersteuning van AI.