Terug

Maatschappij
Vandaag, 19:58
Het treinverkeer in Nederland lijkt steeds vaker te stagneren, en dat was vanochtend weer het geval. Met enkele graden vorst werden er opnieuw treinen geschrapt. Veel reizigers zullen het herkennen: je staat op het perron en je hoort dat je trein vertraagd is door een blaadje op het spoor, een seinstoring of zelfs door demonstranten die op de rails gaan zitten.
Verslaggever Jasmine van Dijk heeft zich verdiept in deze problemen en bezocht de grootste meldkamer van ProRail. Het aantal storingen op het spoor neemt al jaren toe, ondanks dat er een recordinvestering van meer dan 1,8 miljard euro is gedaan dit jaar. Dit roept de vraag op: waarom gaat het zo vaak mis?
NS-reiziger.
ProRail heeft afgesproken met het ministerie dat er maximaal 520 grote storingen per jaar mogen zijn. Helaas zijn ze dat aantal al gepasseerd. Ondanks dat het landelijke beeld is dat treinen over het algemeen goed op tijd rijden, ervaren veel reizigers frustraties door onbetrouwbare dienstregelingen.
Dit artikel door de redactie geschreven, deels met ondersteuning van AI.