Terug

'Waarom heeft de NPO geen leuke zomerprogrammering?'

Entertainment

27 mei 2025, 14:07

Link gekopieerd

Het is eind mei en dat betekent dat het zomerseizoen op televisie weer voor de deur staat. Dit jaar valt op dat de commerciële zenders een gevarieerd aanbod aan nieuwe programma's presenteren, terwijl de NPO vooral herhalingen uitgezonden laat worden.

Kijkcijferexpert Tina Nijkamp legt uit dat de zomerstop bij de NPO al vroeg is begonnen, met herhalingen van populaire programma's zoals de "Keuringsdienst van Waarde". Dit in tegenstelling tot commerciële zenders zoals SBS en RTL, die juist veel nieuwe content aanbieden. Programma's zoals "BnB Vol Liefde" zijn zelfs uitgegroeid tot kijkcijferhit in de zomer.

Een opvallende verandering bij de NPO is dat de populaire quiz "De Slimste Mens" dit jaar is verplaatst naar september. Dit creëert een groot gat in de programmering, terwijl kijkers gewend zijn om dit type programma in de zomer te volgen. Het lijkt alsof de NPO niet voldoende nieuwe content heeft weten te ontwikkelen, ondanks een aanzienlijk budget van ongeveer 600 miljoen euro.

De keuze om minder nieuwe programma’s te maken kan te maken hebben met de focus op andere zaken, zoals sportrechten en jeugdprogrammering. Dit leidt ertoe dat de kijker nu vaak moet kiezen tussen herhalingen van oudere shows, wat niet aantrekkelijk is voor de huidige generatie kijkers.

Commerciële zenders spelen hier slim op in door aantrekkelijke programma's te blijven aanbieden. Dit blijkt ook uit de hoge kijkcijfers voor actualiteitsprogramma's, die steeds populairder worden. Het lijkt erop dat de NPO wat betreft zomerprogrammering zijn kansen laat liggen, terwijl kijkers steeds meer behoefte hebben aan vers en vernieuwend entertainment.

Dit artikel door de redactie geschreven, deels met ondersteuning van AI.