Vertel jij jouw collega’s wat je verdient?

Economie

19 mei 2026, 20:32

Link gekopieerd

De Europese Unie wil er op een bijzondere manier voor zorgen dat lonen transparanter worden. Salarissen van werknemers moeten openbaar worden, met als doel om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen. Maar hoe staan Nederlanders tegenover deze ontwikkeling? Verslaggever Suzette Nesselaar ging de straat op in Utrecht om hierover de mening van mensen te peilen. Zie bovenstaande video.

Veel Nederlanders ervaren het delen van salarisinformatie nog als een taboe. De meeste mensen lijken het ongemakkelijk te vinden om te praten over wat ze verdienen. Dit blijkt ook uit de reacties van de geïnterviewden.

Ik denk dat er best veel mensen zijn die eigenlijk te veel verdienen

Blijvend taboe

Hoewel er een groeiende steun is voor loontransparantie, blijft de vraag of men werkelijk bereid is om deze informatie te delen.